فروشگاه اینترنتی کتاب/انتشارات ستاره جاوید| وارد شوید

نذیر صفایی تنها

تاریخ: 19 شهریور 1400
بازدید: 321 بازدید
نذیر صفایی تنها

به گزارش رک نیوز : نذیر صفایی تنها در یکم آذر 1331درشهر فعلیِ زاویه زرندیّه٬ از توابع شهرستان ساوه٬ واقع در کیلومتر ۸۰ جادهٔ تهران ساوه(استان مرکزی) که در زمان تولد نامبرده٬ یکی از روستاهای تابع ساوه بوده است در یک خانوادهٔ مذهبی به دنیا آمد٬ مادر مرحومه اش معلم قرآنِ خانگی٬ و پدرش (محمد حسن)ادیب٬ شاعر٬ قاری قرآن و مدّاح افتخاری اهل بیت علیهم السلام بوده است.

تحصیلات:

او قبل از ورود به مدرسه٬ روخوانی قرآن را در محضر والدین آموخت ٬ در هشت سالگی با یک آزمون٬ در کلاس دوم دبستان پذیرفته شده و تا پایان کلاس نهم٬ در زاویه به تحصیل پرداخت٬ و از کلاس دهم تا دیپلم  رشتهٔ تجربی(طبیعی) را در تهران گذرانده و از دبیرستان مَروی دیپلم گرفته است.

 استخدام:

او در سال1351 در نیروی هوایی ارتش (رستهٔ همافری) استخدام شد  و آموزش دورانِ شبانه روزی اش زبان انگلیسی و سپس   الکترونیک بود است لیکن به دلیل علاقه به علوم دینی٬ از سال ۶۵ در رشتهٔ الهیات و معارف اسلامی وارد دانشگاه شده و موفق به اخذ مدرک کارشناسی فقه و حقوق گردیده٬ و در اواخر سال ۷۰ به یگان عقیدتی سیاسی جذب و تا پایان خدمتش به عنوان معلم سازمانی به تدریس دروس دینی پرداخته است. وی در سال ۸۱ با درجهٔ سرهنگی به افتخار باز نشستگی نائل گردیده است.

تشکیل خانواده:

وی در سال ۵۲ در تهران ازدواج نموده و حاصلش چهار فرزند (دو پسر + دو دختر) می باشد.

آشنایی با فنون شعر:

از آنجا که از جوانی به شعر و ادب علاقه داشته٬ از دههٔ ۷۰ در جلسات انجمن شعر و ادب نیروی هوایی ارتش شرکت و به تلمّذ پرداخته٬ و به سرودن اشعار رو آورد٬ که در دو بخش(اشعار آئینی و طنز) آثاری دارد لیکن هنوز به چاپ نرسیده اند.

 فعالیت فرهنگی:

وی در دوران خدمتش جلسات خانگی قرائت و آموزش تجوید قرآن را برگزار می کرد٬ بعد از باز نشستگی٬ به تحقیق در موضوعات قرآنی پرداخت و در حال حاضر نیز در فضای مجازی درسهایی از مفاهیم قرآن(تحت عنوان تدبّر در قرآن) را برای گروههای علاقه مند٬ به صورت روزانه٬ ارسال می نماید. البته این دروس فقط به رشته تحریر در آمده اند٬ اما هنوز به چاپ نرسیده اند. از فعالیت های دیگر فرهنگیِ آقای نذیر صفایی تنها تأسیس کانون قرآن امام سجاد(ع) در شهر زاویه در سال ۷۴ بوده است.

گرد آوری کتاب کلیات همیشه بهار

او در پیش گفتار کتاب چنین میگوید:از آنجا که پدرِمرحومم حاج محمدحسن صفائی تنها، متخلّص به صفائی(متولد1268-ومتوفّی درسال1352- ه.ش- فرزند ملّا زین العابدین)، ادیب، شاعرکلاسیک معاصر، موسیقی دان و خوانندۀ سنتی، خوش نویس، قاری قرآن، موءذّن، سخنور، ذاکر افتخاری اهل بیت (علیهم السلام)، از نوکران ابا عبد الله الحسین (ع)، از تعزیه خوانان سنتی، ازفعّالان احزاب سیاسی دررژیم پهلوی و بالاخره یکی از مفاخر گمنام کشور ایران بود، وظیفه خود دانستم که آثارش را احیا و حفظ نمایم تا برای نسل حاضر و آتی مفید واقع گردد . ضمناآن مرحوم در زمان حیاتش دو جلد کتاب به نام همیشه بهار (جلد اول و دوم) و یک کتابچه تحت عنوان رمان به انضمام مستقیم نامه را به چاپ رساند و اشعاری نیز در دست نویس هایش چاپ نشده باقی ماند(یک جلد دستنویس سیاسی به نام انبانه هم داشته که در زمان خودش مفقود شده است). حقیر در سال 1381 ( 29 سال پس از رحلتش) به گزینش و تحریر بخش هایی از چاپ شده ها و چاپ نشده ها اقدام و تحت عنوان چنته، گرد آوری نمودم و این مجلد را تحت عنوان کلیات همیشه بهار نام گذاری کردم. جا دارد حقیر از نوه پدرم یعنی آقای مهندس محمد صفایی تنها(فرزند مرحوم حاجیعلی)٬ که چاپ این مجلّد را بر عهده گرفته٬ تشکر نمایم. خداوند والدینش را غریق رحمت فرماید.

کتاب کلیات همیشه بهار(نذیر صفایی تنها) توسط انتشارات ستاره جاوید در تابستان 1400 به چاپ رسیده است

مدیریت انتشارات

رفتن به بالای صفحه

آدرس

تهران خ امام خمینی بین خ رودکی و خوش کوچه رحیمی بن بست امیری پلاک۱۰واحد۳

تلفن دفتر:۶۶۳۶۷۶۶۳ ۰۲۱
تلفن همراه:  ۰۹۱۲۶۳۵۹۳۹۵
کد پستی:۱۳۴۶۸۷۳۳۹۱
ایمیل:setarejavid.pub@gmail.com

۰۲۱-۶۶۳۶۷۶۶۳
با ما در تماس باشید

انتشارات ستاره جاوید (ناشر تخصصی ادبیات) دارای مجوز شماره ۱۴۱۸۱ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.تمامی حقوق محفوظ است