پریا نظارتی ( شاعر و هنرمند  تذهیب کار و سوخت نگار)

پریا نظارتی ( شاعر و هنرمند تذهیب کار و سوخت نگار)

پریا نظارتی در سال 1370 در خانواده ای فرهنگی و هنرمند در تهران  به دنیا آمد، عشق و عاطفه و احساس و هنر

را تواماناز پدر و مادر به ارث برده است .او تا 18 سالگی در تبریز زندگی کرده و پدرش استاد خوشنویسی و معرق

کاری است.وی مدرک کارشناسی الهیات را در سال 1392 از دانشگاه پیام نور کرج اخذ کرده است.او سابقه 10

سال کار هنری در رشته های سیاه قلم ،تذهیب، سوخت نگاری  و معرق چوب را در کارنامه خود دارد.

کارهای هنری

در حال حاضر کارهای هنریش در نمایشگاه برجمیلاد و موزه ارتباطات تهران موجود و در معرض دید همگان قرار دارد

از 8 سالگی به شعر روی آورد و بیشتر غزل و چهار پارهمی گوید.پرواز آهوها، مجموعه شعر ایشان است که به

زودی توسط انتشارات ستاره جاوید به چاپ خواهد رسید.

آشنایی با هنر تذهیب

در فرهنگ‌های فارسی تعریف دقیقی از تذهیب وجود ندارد؛ تعریفی که ما را به اصل و منشاء این هنر رهنمون

باشد. دربرخی از کتابهای قدیمی و اغلب تذکره‌ها فقط نامی از نقاشان و مذهبان آمده‌است که این، برای دریافت

معنای تذهیبکافی نیست. لغت تذهیب واژه‌ای عربی است و مصدری از «ذهب» در باب تفعیل است. ذهب به

معنای طلاست و تذهیببه معنای طلاکاری و زراندود کردن استتذهیب در لغت زراندود کردن است و طلاکاری، و در

عرف نسخه آرایی، به نقوشیگفته می شود منظم، که با خطوط مشکلی و آب طلا کشیده و تزیین شده باشند و

رنگ دیگری در آن به کار نرفته باشد.

تعاریف تذهیب

ممکن است طلایی که در تذهیب به کار می رود دارای رنگ های گونه گون باشد، به طوری که وقتی زر خالص با

مقادیرینقره و مس به کار برده شود رنگ آن زرد و سبز و سرخ می نماید … .فرهنگ مصاحب راجع به تذهیب می

نویسد: هنر تزیینصفحات کتاب های خطی. همراه با اعتلای فرهنگ اسلامی در ایران، کتاب های خطی بسیار

نوشته شد،تذهیب، همچوننقاشی، دارای مکتبها و دوره‌های خاصی است؛ چنانکه می‌توان

از مکاتب سلجوقی،بخارا، تیموری، صفوی و قاجار و شعب مختلف هر مکتب سخن گفت.

پیشینه آذین و تذهیب

پیشینه آذین و تذهیب در هنر کتاب‌آرایی ایران، به دوره ساسانی می‌رسد. بعد از نفوذ اسلام در ایران، هنر تذهیب

در اختیار حکومتهای اسلامی و عرب قرار گرفت و «هنر اسلامی» نام یافت. اگر چه زمانی این هنر ازبالندگی فرو

ماند، اما مجدداً پویایی خود را به دست آورد. چنانکه در دورهٔ سلجوقیمذهـبان، آرایش قرآنها، ابراز و ادوات،ظرفها،

بافته‌ها و بناها را پیشهٔ خود ساختند و چندی بعد، در دوره تیموری این هنر به اوج خود رسید و زیباترین آثار

تذهیبشده به وجود آمد.

سوخت نگاری

هنر سوخت نگاری روی چوب، هنر ایجاد نقوش به

وسیله ابزاریفلزی بر روی اجسامی از

قبیل چوب،چرم، ساز و حتی کاغذ میباشد. به

طور معمول برای ایجاد این نقوش از هویه استفاده

شدهو با استفاده از حرارت ئ تکنیک های خاص

از قبیل تغیر دما وتغییر سرعت دست در زمان

سوخت نگاری، طیفی از رنگقهوه ایروی چوب

ایجاد شده جلوه و زیبایی خاصی داشته و هنری

ماندگارو منحصر به فرد را رقم می زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *